bahan-bahan pembuatan
Jenis-jenis besi yang terdiri daripada spring kereta seperti pajero, land
rover, lori dan trak. Terdapat juga sebahagiannya yang menggunakan bearing jentolak, mata chainsaw dan lain-lain.
Untuk
keselamatan dan kemudahan si pengguna
dan juga kecantikan. Ia juga berperanan untuk menguatkan pegangan ataupun
ketahanan kayu yang digunakan sebagai ulu dan sarung itu agar tidak terlepas
daripada pemarang itu.
Minyak enjin, air dan pasir
Minyak
enjin, air dan pasir ini digunakan semasa proses menyapuh. Ia adalah bertujuan
untuk menajamkan mata pemarang.
Alat pembuatan
Penukul dan tempatnya
Berfungsi
untuk mengetuk, menipiskan dan meratakan besi pemarang yang telah dipanaskan.
Mesin ‘Blower’
Mesin
ini mengeluarkan angin yang boleh di diubah tahap kelajuan anginnya mengikut si
pembuat pemarang. Dengan adanya mesin blower ini juga, proses pembuatan
pemarang akan menjadi cepat.
Mesin ini digunakan sebanyak dua kali dalam pembuatan pemarang.
Yang pertama, ia digunakan sebagai mengisar besi pemarang dan untuk mengisar
katu ulu dan sarung pemarang.
‘pengapit’ basi ataupun ‘clamp’
Alat ini digunakan untuk memegang besi pemarang untuk dikisar
menggunakan mesin pengisar iaitu ‘grind’. Ia bertujuan untuk keselamatan para
pembuat pemarang berbanding menggunakan tangan. Pengapit seterusnya adalah
untuk kegunaan membuat sarung pemarang. Ia dipakai untuk menemukan kayu sarung
yang sudah ‘gam’ iaitu dilekatkan.
Mesin
pemotong Kayu
Mesin
pemotong ini merupakan mesin yang moden selain menggunakan gergaji untuk memotong
kayu. Alat ini adalah untuk memotong kayu yang untuk membuat ulu dan sarung
pemarang.
Mesin gerudi ‘drill’
Alat ini digunakan untuk menggerudi bahagian ulu agar dapat
memasukkan ‘puting’ pemarang iaitu di bahagian hujung pemarang ke dalam ulu.
Batu asahan
Alat ini adalah untuk menajamkan mata pemarang. Antara
kegunaan lainnya adalah untuk menghilangkan ‘tagar’ iaitu kerak yang ada di
permukaan pemarang.
No comments:
Post a Comment